
Dit bericht kan gelieerde links bevatten, die helpen om de veeleisende fietser aan het rollen te houden. Kom meer te weten.
Ik moet bekennen: ik ben de afgelopen 18 maanden verliefd geworden op e-bikes.
Het is alsof je fietst met een eindeloze rugwind.
Ik begrijp dat sommige mensen genieten van de sleur van fietsen. De ups en downs. Het moeilijke en het gemakkelijke.
Maar als ik naar mijn werk fiets, geniet ik ervan om niet bezweet aan te komen. Ik vind het heerlijk om me geen zorgen te hoeven maken over hoe warm het weer is. Of als ik tegen een harde wind in trap. Ik geniet van de onvervalste vrije tijd.
Met dat in gedachten heb ik verschillende stedelijke e-bikes getest om de perfecte elektrische fiets voor forensen te vinden.
En toen ik de Honbike Uni4 ontdekte, werd ik erg enthousiast.
Honbike Uni4 E-Bike
- Bereik
- Terrein
- Stijl
- Waarde
- Kwaliteit
Samenvatting
Een prachtig minimalistische stadse-bike die is afgestemd op stadsritten. De Honbike heeft een zeer goede actieradius (40 tot 50km op vol vermogen), rijdt zeer comfortabel en heeft stevige banden die de meeste terreinen met gemak aankunnen. Wordt standaard geleverd met ingebouwde verlichting, spatborden en gashendel.
Voordelen
- Zeer goed bereik
- Stijlvolle stadsfiets
- Geweldig voor forensen
- Kan goed omgaan met verschillende terreinen
- Erg comfortabel
nadelen
- Ongebruikelijk asymmetrisch frameontwerp
- Kalf kan tegen frame schuren
- Geen versnellingen
- Kan de batterij niet verwijderen
De Honbike is een door een riem aangedreven e-bike met een geclaimd bereik van 100 km. Het heeft ingebouwde verlichting en spatschermen. En met zijn gedurfde minimalistische look ziet hij er zeker ook goed uit.
In deze Honbike Uni4-recensie zal ik mijn ervaring met het verkrijgen van deze e-bike doornemen en, uiteindelijk, of het een aanbeveling waard is.

Honbike Uni4 montage
Het in elkaar zetten van een e-bike kan een beetje lastig zijn. Maar dat was (gelukkig) absoluut niet het geval bij de Honbike.
Het is duidelijk dat een fiets niet 100% rijklaar aankomt als hij met de post aankomt. Maar Honbike heeft de stap genomen om alles wat ze maar konden in elkaar te zetten voordat ze werden verzonden.
Dat betekent dat wanneer de Honbike arriveert, ik alleen het voorwiel en de pedalen hoefde te bevestigen, plus het stuur uitlijnen. Een klus van in totaal 15 minuten – zelfs voor iemand die zo technisch niet in staat is als ik.

Honbike-ontwerp
Deze fiets ziet er echt uit alsof hij uit de toekomst komt en heeft op twee manieren een gedurfde benadering van stijl aangenomen: de spaken van de wielen (of het ontbreken daarvan) en het unieke buisachtige frame.
Ik moet toegeven dat ik dol ben op het wielontwerp. Ze zien er zo schoon en modern uit.
Het ontwerp van de “slang” is echter een beetje meer controversieel. Het effect is eigenlijk dat het lijkt op een stuk buis dat van het voorwiel naar het achterwiel loopt voordat het schijnbaar rond het wiel loopt en aan de andere kant van de fiets terugkeert, voordat het uiteindelijk omhoog schiet naar de zadelpen.
Van veraf is het ontwerp erg cool. Maar als je op de fiets zit, kan het gebrek aan symmetrie een beetje verontrustend zijn.
Als je naar het stuur en het frame van een normale fiets kijkt, zie je in feite een perfect symmetrische “T”-vorm (het stuur is de bovenste lijn en het frame in een hoek van 90 graden eronder). Maar vanwege het ontwerp met enkele buis van de Honbike heb je niet langer een bevredigende hoek van 90 graden, waardoor ik aanvankelijk dacht dat ik mijn stuur niet goed had afgesteld.

Dit heeft geen invloed op je rit en je went er wel aan, maar het is gewoon een mentale blokkade die je moet overwinnen.
Het enige andere negatieve neveneffect van dit ontwerp is dat mijn rechterkuit af en toe tegen de buis schuurt tijdens het trappen als ik mijn voet te ver naar binnen plant. Geen fatale fout, maar wel een beetje vervelend.
Al met al heb ik een beetje een haat-liefdeverhouding met het buizenontwerp. Van ver ben ik er dol op. Van dichtbij niet zo veel.

Onderhoudsarme e-bike met riemaandrijving
Maar wat ik absoluut geweldig vind aan deze e-bike, is hoe gemakkelijk alles is. De Honbike Uni4 is vrijwel onderhoudsvrij. Geef het af en toe een wasbeurt. Pomp de banden op. Laad de batterij op. Dat zou je moeten doen. Met deze e-bike hoef je je geen zorgen te maken over een wekelijks onderhoudsschema.
Fietsen met riemaandrijving worden steeds populairder – en er zijn enkele duidelijke voor- en nadelen aan dit type ontwerp. Het grote voordeel is onderhoud – in die zin dat er eigenlijk geen is. Riemen hebben geen luxe reinigingsmiddelen en smeermiddelen nodig zoals kettingen. Gewoon af en toe even afspoelen en je bent good to go.
Het nadeel van fietsen met riemaandrijving is dat ze niet zo efficiënt zijn als kettingen, en het toevoegen van versnellingen wordt ingewikkeld (je hebt een dure ingebouwde versnellingsnaaf nodig als je versnellingen op een fiets met riemaandrijving wilt). Versnellingen zijn echter lang niet zo belangrijk op een elektrische fiets als op akoestische fietsen – vooral als je een gashendel hebt om je in beweging te krijgen (zoals de Honbike).
Het enige wat verder qua onderhoud in de gaten moet worden gehouden, is het achterlicht dat op twee AAA-batterijen werkt in plaats van op de batterij. Het is daarom een goed idee om wat reservebatterijen in je tas te bewaren. Het voorlicht is in het frame ingebouwd en werkt op de batterij (houd gewoon de pluspijl ingedrukt om het aan te zetten)

Minimalistische elektrische fiets
Honbike heeft er alles aan gedaan om het minimalistische ontwerp van de Uni4 te behouden.
Hij is niet alleen kettingloos dankzij de Gates Carbon Belt Drive, maar Honbike heeft verschillende functies verborgen om het uiterlijk van de fiets te optimaliseren. Zo zijn de kabels voor de schijfremmen weggewerkt in de buizen en is de accu zelf in het frame ingebouwd.
Nu heeft een ingebouwde e-bike-accu zijn voor- en nadelen. Aan de positieve kant ziet het er veel eleganter uit en verhult het ook dat dit een e-bike is (een handig afschrikmiddel voor potentiële e-bike-dieven). Omdat de accu echter niet kan worden verwijderd, moet je je hele fiets naar het volgende stopcontact brengen – wat lastig kan zijn.

Honbike onverwachte bonussen
Er zijn een aantal andere dingen aan de Honbike Uni4 die ik niet had verwacht, maar absoluut geweldig.
Ten eerste, hoewel dit eruitziet als een standaard stadsfiets, is hij dankzij zijn dikke banden eigenlijk ook heel behoorlijk offroad. Ik spring vaak op deze fiets door een aantal paden in het bos en het bleef een zeer comfortabele en gemakkelijke rit.
Er zijn ook enkele uitzonderlijke reflecterende details rond de velg van de wielen die extreem levendig zijn wanneer er ’s nachts licht op valt.
Ten slotte heeft de Honbike Uni4 de beste standaard die ik ooit ben tegengekomen. Dit klinkt misschien onbeduidend, maar het is extreem duurzaam en springt eruit zonder poespas. Het is misschien maar een klein detail, maar het past goed bij het solide en betrouwbare gevoel van deze fiets.

Honbike Uni4-reeks
De Honbike Uni is een elektrische fiets van 250 W die beweert een bereik tot 70 km te hebben.
Maar zoals bij elke elektrische fiets die ik ben tegengekomen, is de actieradius enorm. Het is niet omdat het bedrijf per se liegt, maar omdat ze hun bereik “testen” op basis van de laagste energie-instellingen. Kortom, als je trapt als een maniak en je bijna nooit door de trapondersteuning laat helpen, misschien het gaat 70 km mee.
Maar in werkelijkheid rijd ik graag rustig, maar geniet ik van de maximale wettelijke snelheid op een elektrische fiets (25 km/u). Dus, met het hoogste niveau van ondersteuning en een matige cadans van mijn kant, ben ik erin geslaagd om ongeveer 40-50 km ondersteuning te krijgen van de Honbike Uni 4.
De Honbike heeft drie vermogensinstellingen (weergegeven door groene, blauwe en rode pijlen op het ingebouwde scherm) die eenvoudig kunnen worden bediend met de plus/min-knoppen op het stuur.

Honbike Uni4 recensie [SUMMARY]
Dus, is de Honbike Uni4 het waard? Ja, 100%. Vooral als je het zeer redelijke prijskaartje van £ 1.699 / $ 1.699 ziet.
Gezien het scala aan functies dat deze fiets biedt, zijn stijlvolle uiterlijk, een zeer goed bereik en zijn veelzijdigheid om verschillende terreinen aan te kunnen, is dit momenteel mijn favoriete elektrische stadsfiets.
Terwijl “e-bike” typisch staat voor “elektrische fiets”, zou ik zeggen dat het in dit geval zou moeten staan voor “gemakkelijke fiets”. Honbike heeft de ultieme low-fuss elektrische fiets voor forensen gemaakt. Er is geen onderhoud. Er is niets onnodig ingewikkelds. Je kunt rijden waar je wilt. En het ziet er gaaf uit.
