74 Statistieken fietsen naar het werk [2023]

Dit bericht kan gelieerde links bevatten, die helpen om de veeleisende fietser aan het rollen te houden. Kom meer te weten.

Fietsen naar het werk is een steeds populairdere vorm van vervoer geworden, waarbij steeds meer mensen kiezen voor een gezonde en milieuvriendelijke manier van reizen. Met de opkomst van woon-werkverkeer op de fiets is het belangrijk om te begrijpen welke impact dit heeft op steden en gemeenschappen.

Dit bericht presenteert 75 belangrijke statistieken over woon-werkverkeer met de fiets, en geeft inzicht in het aantal mensen dat naar het werk fietst, de voordelen van fietsen en de uitdagingen waarmee fietsers worden geconfronteerd. Van de gemiddelde gefietste afstand door pendelaars tot de redenen waarom mensen ervoor kiezen om te fietsen, deze statistieken schetsen een beeld van de huidige staat van woon-werkverkeer op de fiets en het toekomstige potentieel ervan.

Laten we erin duiken.

Statistieken over woon-werkverkeer op de fiets

  • Er zijn ongeveer 1 miljard fietsen in de wereld. (Statistisch)
  • In sommige landen, zoals het beruchte fietsvriendelijke Nederland, is het fietsen naar het werk de afgelopen tien jaar met meer dan 50% toegenomen. (Fietsfeiten – Rijksoverheid.nl)
  • In de VS fietst slechts ongeveer 1% van de pendelaars naar het werk, een van de laagste aantallen ter wereld. (De Nationale Homehoudelijke Reisdienst)
  • De meest genoemde reden van niet-fietsers om niet naar het werk te fietsen is gebrek aan infrastructuur. (Het tijdschrift voor transport en gezondheid)
  • In sommige steden is aangetoond dat fietsen naar het werk forensen tijd bespaart in vergelijking met autorijden. Dit geldt met name in steden waar fietsroutes en -regelingen zijn ingevoerd. (MIT Technologie Review)
  • In Kopenhagen fietst ongeveer 37% van de mensen naar het werk. (Copenhagenize)
  • In Duitsland fietst meer dan 30% van de fietsers meer dan 30 km per week, wat wordt geclassificeerd als fietsen over lange afstanden. (BMDV Duitsland)
  • De gemiddelde afstand die door forensen in het VK wordt gefietst, is 5,5 mijl. (Brits medisch tijdschrift)
  • Het is aangetoond dat fiets-woon-werkverkeer de mentale en fysieke gezondheid verbetert, stress vermindert en het geluksniveau verhoogt. (Brits medisch tijdschrift)
  • In Nieuw-Zeeland is het aantal fietsforensen de afgelopen tien jaar met meer dan 40% toegenomen. (Fietsnetwerk Actie NZ)
Bron: Pexels.com

Statistieken over fietsgebruik per land

  • In Frankrijk fietst 6% van de mensen naar het werk. (Statistisch)
  • In België fietst 25% van de mensen naar het werk. (FietsDNA)
  • In Noorwegen fietst 7% van de mensen naar het werk. (Nationale Bibliotheek voor Geneeskunde)
  • In Zweden fietst meer dan 10% van de mensen naar het werk. (Wetenschap direct)
  • In Finland fietst 5% van de mensen naar het werk. (WNF)
  • In Thailand gebruikt meer dan 20% van de mensen de fiets als hun primaire vervoermiddel. (PLOS-tijdschriften)
  • In Indonesië gebruikt meer dan 40% van de mensen de fiets als hun primaire vervoermiddel. (IndexBox)
  • Fietsen kan tot 2-3 keer sneller zijn dan autorijden voor korte ritten tijdens de spits. (Wereldwijde verkeersscorekaart)

Woon-werkverkeer per fiets Statistieken

  • In Amsterdam (een van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld) wordt bijna 40% van alle verplaatsingen per fiets gemaakt. (Fietsfeiten – Rijksoverheid.nl)
  • In het VK is het aantal mensen dat fietst tijdens de COVID-lockdown met 29% gestegen en sindsdien is er geen dramatische daling meer te zien. (GOV.VK)
  • Ondanks dat er meer fietsen worden gebouwd dan waar ook ter wereld, fietst in China ongeveer 2% van de mensen naar het werk, met een groeiende trend in grote steden. (Marketing naar China)
  • Fietsen is minder duur dan autorijden, met gemiddelde kosten van $ 0,05- $ 0,10 per kilometer vergeleken met $ 0,50- $ 1,00 per kilometer voor autorijden. (Victoria Transportbeleid Instituut)
  • Vrouwen vormen een minderheid in de wielersport en vormen ongeveer 25-30% van de fietsers in de VS en Europa. (Sustrans)
  • In Australië is fietsen goed voor ongeveer 2% van alle verplaatsingen, maar in steden als Sydney en Melbourne is dat cijfer hoger, ongeveer 3-4%. (BMJ Jale)
  • Fietsers legden in 2021 een indrukwekkende 10 miljard kilometer aan rijtijd vast. (Strava)
  • 98,1% van de pendelaars fietst graag in de regen. (veeleisende fietser)

Gemiddeld woon-werkverkeer per fiets

  • Door programma’s voor het delen van fietsen is het aantal fietsers in steden toegenomen, met programma’s zoals Santander Cycles in Londen met meer dan 11 miljoen ingehuurde fietsers. (Vervoer naar Londen)
  • Het is aangetoond dat investeringen in fietsinfrastructuur het aantal fietsers doen toenemen, wat leidt tot positieve effecten op de gezondheid, verkeersopstoppingen en het milieu. (Studieinstituut Milieu En Energie)
  • In sommige landen, zoals Nederland en Denemarken, geeft de overheid stimulansen en subsidies voor fietsen en fietsinfrastructuur, wat leidt tot meer fietsen en hogere gemiddelde uitgaven aan fietsen. (Sustainability.Org)
  • In de VS hebben fietsvriendelijke steden hogere eigendomswaarden, meer toerisme en hogere detailhandelsverkopen. (De Liga van Amerikaanse Fietsers)
  • Kopenhagen heeft meer dan 400 km aan fietspaden en wordt beschouwd als een van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. (Denemarken.dk)
  • Santiago, Chili heeft een netwerk van meer dan 200 km aan fietspaden en een fietsdeelsysteem met meer dan 2.000 fietsen. (Wetenschap direct)
  • Bogotá heeft een van de grootste systemen voor het delen van fietsen ter wereld, met meer dan 100.000 fietsen. (PBSC)
  • In Rio de Janeiro heeft het stadsbestuur meer dan 200 km aan fietspaden aangelegd en programma’s voor het delen van fietsen geïntroduceerd om verkeersopstoppingen te verminderen. (CDP)
  • 42% van alle huishoudens in de wereld bezit minstens één fiets. De verwachting is dat dit de komende jaren zal stijgen naarmate het fietsen nog meer grip krijgt. (Tijdschrift voor transport en wetenschap)
  • Er zijn meer dan 6000 fietsdeelprogramma’s in steden over de hele wereld, waardoor de overheidssteun voor fietsen dramatisch is toegenomen. De grootste hiervan zijn te vinden in de Chinese steden Shanghai en Hangzhou. (VN-milieuprogramma)
Bron: Unsplash.com

Statistieken fietsen naar het werk

  • In de VS geeft het gemiddelde huishouden ongeveer $ 25 dollar per jaar uit aan fietsen. (Statistisch)
  • De wereldwijde fietsenmarkt werd in 2022 gewaardeerd op meer dan $ 64 miljoen en zal naar verwachting de komende jaren groeien. (Grand View-onderzoek)
  • De gemiddelde kosten van een racefiets uit het middensegment bedragen ongeveer $ 1.000 – $ 2.500. (De pro-kast)
  • De gemiddelde kosten van een high-end racefiets zijn meer dan $ 3.000. (De pro-kast)
  • De wereldwijde markt voor e-bikes zal naar verwachting in 2030 worden gewaardeerd op meer dan 120 miljard dollar en verdere groei wordt voorspeld. (Grand Vision-onderzoek)
  • In Duitsland worden jaarlijks meer dan 2 miljoen e-bikes verkocht, een aantal dat naar verwachting in de toekomst zal stijgen. (Statistisch)
  • In de VS genereert de fietsindustrie meer dan $ 80 miljard aan jaarlijkse economische activiteit. (Instituut voor Transport- en Investeringsbeleid)
  • In Europa genereert de fietsindustrie meer dan 17 miljard dollar aan jaarlijkse economische activiteit. (Afdeling Transport)
  • In Europa kan fietsen tot 10 keer meer banen creëren per investeringseenheid in vergelijking met traditionele vervoersinfrastructuur. (Instituut voor Transport- en Investeringsbeleid)

De opkomst van e-bikes

  • In de Europese Unie is de verkoop van e-bikes de afgelopen vijf jaar met meer dan 50% gestegen. (Confederatie van het Europees Fietsbureau)
  • In de VS is de verkoop van e-bikes de afgelopen twee jaar met meer dan 80% gestegen. (ebikes.com)
  • In Nederland zijn e-bikes goed voor meer dan 40% van de verkoop van nieuwe fietsen. (Mordor-intelligentie)
  • E-bikes zijn populair onder uiteenlopende leeftijdsgroepen, met de grootste groei in de leeftijdsgroep 45-64 jaar. (Wetenschap direct)
  • E-bikes kunnen tot 60 mijl rijden op een enkele lading. (AdoeBike)
  • De gemiddelde kosten van een gloednieuwe e-bike in de Verenigde Staten zijn $ 1.825 (interessant genoeg is dit 10% goedkoper dan in 2021), waardoor ze een potentieel doelwit zijn voor dieven. (Mordor-intelligentie)
  • Fabrikanten van e-bikes hebben een winstmarge van ongeveer 10% per fietsverkoop. (Mordor-intelligentie)
  • Ook het aantal fietsregelingen met e-bikes neemt toe. Alleen al in de VS nemen 50 steden nu e-bikes op in hun fietsprogramma’s, een indicator van de groeiende vraag. (Axio’s)
  • China is de grootste fabrikant van e-bikes ter wereld en heeft onlangs Japan ingehaald. (ProQC)

Fietsen en veiligheid.

Bron: Pexels.com

Statistieken over woon-werkverkeer

  • Fietsers worden geassocieerd met een 41% lager risico op overlijden dan mensen die autorijden of het openbaar vervoer gebruiken om te pendelen. (Britse Hartstichting)
  • Fietsende pendelaars hebben 51% minder kans om te overlijden aan een hartaandoening. (Britse Hartstichting)
  • Forensen die fietsen lopen ook 40% minder risico om enige vorm van kanker te krijgen. (Britse Hartstichting)
  • Zelfs “gemengde” fietsers (degenen die naast andere vormen van vervoer een fiets gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer) hebben een 24% lager risico op overlijden door alle oorzaken. (Britse Hartstichting)
  • Fietsen biedt zelfs bescherming tegen het ontwikkelen van diabetes type 2. (Britse Hartstichting)
  • Fietsen kan tussen de 400 en 1000 calorieën per uur verbranden, afhankelijk van de intensiteit. (CalorieBee)
  • De gemiddelde fietser verbrandt ongeveer 300 calorieën per uur fietsen. (Gezondheidslijn)
  • Een typische professionele wielrenner heeft een rusthartslag van ongeveer 40 slagen per minuut. (Heel Wel Fit)
  • Automobilisten ademen 60% meer koolmonoxide in dan automobilisten, waarmee een van de meest voorkomende fietsmythes wordt ontkracht dat fietsers buitensporige uitlaatgassen inademen omdat ze buiten zijn. (De Nationale Bibliotheek voor Geneeskunde)
  • Fietsen naar school verkleint het risico van een kind om later in het leven een hart- en vaatziekten te krijgen (fietsen is dus niet alleen voor volwassen forensen). (SAGE-tijdschriften)

Andere interessante fietsstatistieken.

  • Fietsen kan de CO2-uitstoot met wel 1 ton per jaar per persoon verminderen (ECF)
  • De hoogste snelheid ooit gemeten op een fiets is 183 mph, (Guinness World Records)
  • De langste non-stop gefietste afstand is 19.019 km door Vin Cox in 2010, (Brits wielrennen)
  • De grootste fietsparade bestond in 2015 uit 44.487 deelnemers in Amsterdam, Nederland (Centrum voor algemeen belang)
  • Het langste aaneengesloten fietspad is meer dan 80 kilometer lang en werd in november 2022 in Dubai voltooid (Guinness World Records)
  • De langste gemaakte fiets was meer dan 12 meter lang en had een topsnelheid van 10 km/u. (Guinness World Records)

Welke conclusies kunnen we trekken?

De belangrijkste conclusie die we uit deze gegevens kunnen trekken, is dat fietsen in opkomst is. Productie, aankopen, geld uitgegeven aan uitrusting, afstanden en tijd doorgebracht op de weg nemen allemaal toe.

Deze trends lijken zeker door te zetten. Zelfs landen waar fietsen vrij ongebruikelijk was, hebben een enorme groei doorgemaakt, vooral in stedelijke gebieden. Dit is vooral duidelijk in landen als Australië, waar fietsen goed is voor een (relatief) klein aantal verplaatsingen in het hele land, maar het aantal groeit exponentieel in steden. Stadsfietsen bespaart pendelaars duidelijk tijd en geld, en de reeks fietsregelingen die door regeringen zijn ingevoerd, heeft bijgedragen aan de populariteit ervan.

Die fietsregelingen zullen waarschijnlijk een belangrijke rol spelen in de toekomst van het fietsen. Uit de data kunnen we duidelijk opmaken dat overheden over de hele wereld hun fietsinfrastructuur radicaal uitbreiden met nieuwe fietspaden, deelfietsen en fietspaden. Dit maakt allemaal deel uit van een bredere inspanning om de koolstofemissies te verminderen en naar een groenere toekomst te evolueren.

Bron: Unsplash.com

Fietsen zal in die toekomst een enorme rol spelen, wat ook verklaart waarom het zo populair is in notoir ‘groene’ landen als Finland en Zweden. Alle gegevenstrends wijzen op een toenemende afhankelijkheid van fietsen in de toekomst, wat meer regeringen zal aanmoedigen om fietsregelingen in te voeren.

Een speciale vermelding moet gaan naar e-bikes. E-bikes zijn de laatste jaren ook in populariteit gestegen. Ze bieden een minder energie-intensief alternatief voor traditionele fietsen en zijn geweldige instappunten voor mensen die nog niet eerder hebben gereden. Ze zijn populair bij een breed scala aan leeftijdsgroepen en kunnen lange afstanden afleggen met een topsnelheid van ongeveer 28 mph, waardoor ze geschikt zijn voor langere woon-werkverkeer en recreatieve ritten.

De wereldwijde markt voor e-bikes heeft een aanzienlijke groei doorgemaakt, waarbij de verkoop van e-bikes in veel landen toenam. Ondanks dat ze duurder zijn dan traditionele fietsen, kunnen e-bikes gezondheidsvoordelen bieden, omdat ze mensen in staat stellen om langere afstanden te fietsen en heuvels met minder inspanning te bedwingen.

Kortom: de toekomst van het fietsen ziet er rooskleurig uit en wordt elke dag rooskleuriger. Dat geldt vooral voor e-bikes, dus verwacht in de toekomst meer fietsen, fietsvriendelijkere steden en meer fietsers.

Dames-fiets
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart