
Dit bericht kan gelieerde links bevatten, die helpen om de veeleisende fietser aan het rollen te houden. Kom meer te weten.
Tijdens het fietsen is het een goed idee om jezelf te beschermen door een helm te gebruiken. Je hoofd is natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van je lichaam om te beschermen, om hersenletsel en overlijden bij een botsing te voorkomen.
Naarmate meer mensen wereldwijd fietsen, is het in sommige landen (en ook in steden), zoals Australië, wettelijk verplicht om een helm te dragen tijdens het fietsen. Bovendien moeten de helmen door de overheid worden goedgekeurd en goed worden vastgemaakt.
Elders moeten helmen worden gemarkeerd met de veiligheidsnorm EN 1078 voor volwassenen of EN 1080 voor kinderen, om aan te tonen dat ze de veiligheidsvoorschriften hebben doorstaan.
Maar zijn helmen echt nodig? In veel landen, zoals Nederland en Denemarken, waar fietsen erg populair is en deel uitmaakt van hun levensstijl en cultuur, betekent briljante infrastructuur dat fietsers gebruik kunnen maken van beschermde fietspaden, wat betekent dat veel fietsers niet dezelfde behoefte voelen (noch wettelijk verplicht). een helm dragen tijdens het rijden.
We duiken in de statistieken over helmgebruik en veiligheid om te zien wat er echt aan de hand is in de wereld en of ze nodig zijn of niet.
Fietshelm Statistieken
- Het gebruik van een helm vermindert naar schatting de kans op hoofdletsel met 50% (IIHS)
- Tijdens onderzoek door Virginia Tech en de IIHS ontdekten ze dat helmen met MIPS-technologie beter presteerden tijdens veiligheidstesten (IIHS)
- In 2018 verdienden slechts vier van de 30 helmen die aanvankelijk door Virginia Tech werden getest 5 sterren (IIHS)
- Vanaf 2021 heeft Virginia Tech in totaal 139 fietshelmen getest. Naast de 73 helmen met 5 sterren verdienen nog eens 37 4 sterren (IIHS)
- Een studie van de Universiteit van New South Wales, in Australië, heeft uitgewezen dat het dragen van een helm de kans op dodelijk hoofdletsel met 65% kan verminderen (Jack Olivier)
- Een studie van de Universiteit van New South Wales wees uit dat het gebruik van een helm gepaard gaat met een kansvermindering van 51% voor hoofdletsel (Jack Olivier)
- Een studie van de Universiteit van New South Wales helmgebruik wordt in verband gebracht met 69% kansvermindering voor ernstig hoofdletsel (Jack Olivier)
- Een studie van de Universiteit van New South Wales helmgebruik wordt in verband gebracht met 33% kansvermindering voor gezichtsletsel (Jack Olivier)
- Uit een onderzoek uit 2021 bleek dat helmen hersenschudding na een ongeval met een fietser in onze patiëntenpopulatie niet konden voorkomen (Nationale Bibliotheek voor Geneeskunde)
Hoeveel fietsers dragen een helm?
- Tussen 1997 en 2005 ontdekte New York City dat tussen de 14% en 20% van de middelbare scholieren een helm droeg tijdens het fietsen (NYC-gouverneur)
- Tussen 1997 en 2005 ontdekte New York City dat 49% van de fietsers op onverharde paden een helm droeg tijdens het rijden (NYC-gouverneur)
- Tussen 1997 en 2005 ontdekte New York City dat slechts 22% van de fietsers op straat een helm droeg tijdens het rijden (NYC-gouverneur)
- Uit het DERKA-onderzoek uit 2019 bleek dat in de negen Europese hoofdsteden die ze onderzochten, de laagste cijfers voor helmgebruik werden geregistreerd onder tieners (DEKRA)

Gebruiksstatistieken voor fietshelmen
- New York City heeft meer dan 260.000 gratis fietshelmen verstrekt aan New Yorkers (NYC-gouverneur)
- In New York zijn helmen wettelijk verplicht voor kinderen van 13 jaar of jonger en voor werkende fietsers (NYC-gouverneur)
- In 2019 ontdekte DEKRA Ongevallenonderzoek dat in Amsterdam slechts 1,1% van de fietsers in de stad een helm draagt (DEKRA)
- In 2019 ontdekte DEKRA Accident Research dat van de 9 Europese hoofdsteden Londen met 60,9% veruit het hoogste helmgebruik registreerde (DEKRA)
- In 2019 ontdekte DEKRA Accident Research dat van de 9 Europese hoofdsteden ontdekte dat 22% van de 12.700 ondervraagde fietsers, e-bike-rijders en scooter-/e-scootergebruikers een helm droeg (DEKRA)
- In het DEKRA-onderzoek wordt opgemerkt dat het dragen van een helm een wettelijke verplichting was voor kinderen onder de 12 jaar in Oostenrijk en Frankrijk, onder de 15 jaar in Slovenië en onder de 16 jaar in Kroatië (DEKRA)
Fietsveiligheidsstatistieken
- In 2001 werden bijna 314.600 kinderen van 14 jaar en jonger op de spoedeisende hulp van ziekenhuizen behandeld voor fietsgerelateerde verwondingen (Veilige kinderen wereldwijd)
- In 2001 waren kinderen van 14 jaar en jonger goed voor 36 procent van de fietsers die gewond raakten bij ongevallen met motorvoertuigen. Geschat wordt dat botsingen met motorvoertuigen verantwoordelijk zijn voor bijna 90 procent van alle fietsgerelateerde sterfgevallen en 10 procent van alle niet-dodelijke fietsgerelateerde verwondingen (Veilige kinderen wereldwijd)
- Kinderen van 14 jaar en jonger lopen bijna vier keer meer kans om gewond te raken tijdens het rijden buiten de daglichturen (bijv. bij zonsopgang, zonsondergang of nacht) dan overdag (Veilige kinderen wereldwijd)
- In het VK waren er ongeveer 10,4 miljoen fietstochten voor elke dodelijke fietser, 9,4 in 2020, waarbij het algemene risico op letsel van welke ernst dan ook tijdens het fietsen slechts 0,045 per 1.000 uur fietsen is, 0,025 in 2020 (Fietsen VK)
- Uit de Walking and Cycling Index (voorheen Bike Life) van de 18 steden die ze in 2021 in het VK hebben beoordeeld, bleek dat 37% van alle inwoners denkt dat het veiligheidsniveau voor fietsen in hun omgeving goed is (Sustrans)
- De Walking and Cycling Index ontdekte in 2021 ook dat van de 18 steden in het VK die ze beoordeelden, 29% van alle inwoners denkt dat het veiligheidsniveau voor fietsende kinderen goed is (Sustrans)
- Tussen 2015-2019, in het VK, bij het volgen van renners die een afstand afleggen die gelijk is aan 1000 keer rond de aarde op het breedste punt: één fietser komt om het leven, 33 raken ernstig gewond, 103 raken lichtgewond (Fietsen VK)
- In 2020, over dezelfde afstand als eerder genoemd, 0,70 doden; 21 ernstig gewonden; 59 lichtgewond (Fietsen VK)
Veiligheidsstatistieken voor fietshelmen
- Tussen 1996 en 2005 droegen bijna alle fietsers (97%) die in New York City op een fiets stierven, geen helm op het moment van hun overlijden (NYC-gouverneur)
- Tussen 1996 en 2005 droeg slechts 3% van de fietsers die stierven in New York City een helm op het moment van hun overlijden (NYC-gouverneur)
- Tussen 2001 en 2003 werd in New York City helmgebruik slechts gedocumenteerd bij 33% van de ongevallen met ernstig letsel tot gevolg (NYC-gouverneur)
- De VS zijn door de Consumer Product Safety Commission (CPSC) verplicht om een reeks tests te doorstaan. De enige vereiste is dat de helmen hoofdimpactversnellingen van meer dan 300g (een niveau geassocieerd met schedelbreuk of ernstig hersenletsel) voorkomen, maar geen vereiste voor helmen om krachten op hersenschudding te beperken, die vaker voorkomen bij fietsers bij ongevallen (IIHS)

Fietshelm versus geen helmstatistieken
- Het American Journal of Surgery ontdekte dat fietsers met een helm 51% minder kans hadden op ernstig TBI (traumatisch hersenletsel) in vergelijking met fietsers zonder helm (Het Amerikaanse Journal of Surgery)
- Het American Journal of Surgery ontdekte dat fietsers met een helm 44% minder kans op overlijden hadden in vergelijking met fietsers zonder helm (Het Amerikaanse Journal of Surgery)
- In de VS is het aantal sterfgevallen onder fietsers zonder helm gedaald van 69% in 2010 naar 57% in 2020 (IIHS)
- In 2020 waren in de VS 18% van de sterfgevallen onder fietsers ruiters die een helm droegen (IIHS)
- In 2020 droeg in de VS 57% van de sterfgevallen onder fietsers geen helm (IIHS)
- In de VS kwamen in 2016 in totaal 835 fietsers om het leven bij ongevallen met motorvoertuigen, waarbij meer dan de helft van de doden in 2016 geen helm droeg (IIHS)
Statistieken over het dragen van een fietshelm
- Vijf goed uitgevoerde case-control studies voldeden aan onze inclusiecriteria. Helmen zorgen voor een vermindering van 63 tot 88% van het risico op hoofd-, hersen- en ernstig hersenletsel voor fietsers van alle leeftijden (Cochrane)
- Helmen bieden gelijke beschermingsniveaus voor ongevallen met motorvoertuigen (69%) en ongevallen door alle andere oorzaken (68%). Verwondingen aan de bovenste en middelste gezichtszones worden met 65% verminderd (Cochrane)
- In de VS hebben 29 staten geen wetten rond helmgebruik (IIHS)
Fietshelm Statistieken
- Tests op kinderfietshelmen tonen aan dat helmen tot 87% vermindering bieden van de versnelling die de schedel ervaart tijdens een botsing (Eerste hulp voor het leven)
- Tests op fietshelmen voor kinderen tonen aan dat helmen de schedel kunnen helpen weerstand te bieden aan krachten tot 470 pond bij een ongeval met een beknelling (Eerste hulp voor het leven)
- American Journal of Surgery concludeerde ook dat berijders met een helm 44% minder kans hadden om te overlijden aan hun verwonding en 31% minder kans hadden om gezichtsbeenderen te breken (Het Amerikaanse Journal of Surgery)
- Virginia Tech-onderzoekers met de steun van IIHS ontdekten dat van de vier 5-sterrenhelmen in de eerste testgroep ze allemaal zijn uitgerust met een Multi-Directional Impact Protection System (MIPS): een technologie die een wrijvingsarme laag in de helm creëert (IIHS)

Hoofdletsel Fietsen Statistieken
- RoSPA constateerde dat hoofdletsel zeer vaak voorkomt. Gegevens van ziekenhuizen tonen aan dat 40% van de volwassen fietsers en 45% van de kinderfietsers hoofdletsel oplopen (RoSPA)
- RoSPA ontdekte ook dat driekwart van de dodelijke slachtoffers onder fietsers ernstig hoofdletsel heeft (RoSPA)
- Tussen 2004 en 2005 waren er in New York City 38 doden van ruiters die geen helm droegen, van dit aantal hadden er 29 hoofdletsel (NYC-gouverneur)
- In 2001 werd bij bijna de helft (47%) van de 314.600 kinderen van 14 jaar en jonger, die op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis werden behandeld voor fietsgerelateerde verwondingen, een traumatisch hersenletsel vastgesteld (Veilige kinderen wereldwijd)
- Uit een onderzoek uit 2013 in Australië bleek dat het gebruik van een helm gepaard ging met een verminderd risico op hoofdletsel bij fietsbotsingen met motorvoertuigen tot 74%, en hoe ernstiger het beschouwde letsel, hoe groter de vermindering. Vooral hoofdletsels zoals schedelbreuken, intracranieel letsel en open hoofdwonden (de heer Bambach)
De laatste gedachte
Fietsen biedt vele ongelooflijke voordelen, zowel fysiek als mentaal. Het waarborgen van de veiligheid van fietsers en andere kwetsbare weggebruikers moet echter een prioriteit zijn, vooral wanneer de weg wordt gedeeld met gevaarlijke bestuurders. Hoewel het dragen van een helm een fantastische optie is, aangezien de statistieken aantonen dat de voordelen van het dragen van een helm ongetwijfeld de hersenen beschermen tijdens hoofdbotsingen, hebben fietsers behoefte aan veiligere plekken om te rijden.
Maar het is belangrijk op te merken dat sommige helmen veiliger zijn dan andere. Alleen omdat ze allemaal de basistests doorstaan, wil nog niet zeggen dat ze allemaal op dezelfde manier zijn gemaakt en ontworpen. Sommige helmen op de markt hebben extra bescherming in zich om rotatie-impacts te stoppen en de klap op de hersenen te dempen wanneer de impact optreedt, zoals MIPS.
Daarom zouden dit soort helmen misschien de nieuwe standaard moeten worden? Of zouden deze duurdere opties betekenen dat potentiële of huidige fietsers het zich niet kunnen veroorloven om deel te nemen aan de activiteit?
Dit gezegd hebbende, lijkt het erop dat de beste algemene optie om het aantal ongevallen te verminderen zonder mensen wettelijk te dwingen een helm te dragen, zou zijn om te investeren in een goede fietsinfrastructuur: aangezien de landen met goed beschermde fietspaden veel minder ongevallen hebben en vaak een ontspannen kijk op het dragen van een helm.
Met steeds meer mensen die hun fiets gebruiken als hun favoriete vervoermiddel, bij regen of zonneschijn, zal het duur zijn om veranderingen door te voeren in de vorm van betere fietspaden, maar er is vraag naar en behoefte aan. Als een oude stad met veel oude gebouwen, zoals Londen in het Verenigd Koninkrijk, het kan, waarom kunnen andere steden en gebieden over de hele wereld dat dan niet?
Tot slot, wat fietsers echt nodig hebben, zijn beschermde fietspaden om zichzelf veilig te houden. Maar vooral met de toegenomen populariteit van e-bikes en e-scooters waarmee we sneller kunnen rijden, zijn helmen nog steeds een geweldig idee. De tijd en kosten voor het aanleggen van dergelijke infrastructuur kunnen voor sommige lokale autoriteiten te veeleisend zijn, wat natuurlijk volkomen jammer is, dus jezelf beschermen door een helm te dragen is een goed begin. Maar als overheden willen dat iedereen kiest voor de groenere vervoersoptie fietsen, dan moeten ze het veilig en toegankelijk maken voor iedereen en voor alle leeftijden.