
Dit bericht kan gelieerde links bevatten, die helpen om de veeleisende fietser aan het rollen te houden. Kom meer te weten.
Het valt niet te ontkennen dat elektrische fietsen erg opwindend zijn. Ze geven fietsers een manier om verder en sneller te gaan zonder harder te hoeven werken, wat resulteert in een aangenamere rit die je niet doorweekt van het zweet achterlaat.
Mensen hebben echter nog veel vragen over elektrische fietsen, wat begrijpelijk is aangezien hun populariteit nog relatief nieuw is. Er zijn veel fietsers die geïntrigeerd zijn door het concept van een e-bike, maar bang zijn om veel geld uit te geven aan iets dat misschien maar een gimmick is, of waarvan ze het gevoel hebben dat ze misschien niet zoveel gebruiken als een gewone fiets.
Hier hebben we een one-stop-shop met statistieken en feiten over elektrische fietsen gecreëerd om u te helpen e-bikes beter dan ooit tevoren te begrijpen. Lees verder om ongelooflijke feiten en interessante statistieken te ontdekken over de markt voor elektrische fietsen, de kosten van e-bikes, hoe vaak e-bike-diefstal voorkomt, wie e-bikes gebruikt en meer – u zult binnen de kortste keren een e-bike-expert zijn !
Beste statistieken over elektrische fietsen
- 1 op de 20 mensen in het VK bezit een e-bike (Tredz)
- Onder studiedeelnemers die een e-bike hadden gekocht, steeg het totale aantal verplaatsingen met de fiets in vergelijking met andere vervoerwijzen van 17% naar 49%, en de gemiddelde fietsafstand per dag meer dan verviervoudigd (Fietsen mensen die een e-bike kopen meer?)
- 91% van de eigenaren van e-bikes reed wekelijks of dagelijks op hun elektrische fiets, tegen 55% wanneer ze een handgeschakelde fiets hadden (Nationaal Instituut voor Transport en Gemeenschappen)
- 42% van de mensen wil toegang tot een e-bike om meer te kunnen fietsen (Sustrans wandel- en fietsindex 2021)
- De EU-markt voor e-bikes wordt meestal gedomineerd door mannen: 90% van de gebruikers van e-bikes is man (Ray Verhelst)
- De gemiddelde prijs van een elektrische fiets in China is slechts $ 167 (ebikes.com)
- Het eerste patent voor een e-bike werd op 31 december 1895 verleend aan Ogden Bolton Jr. (ebikes.net)
- De Europese markt voor e-bikes heeft een aanzienlijke groei laten zien: 500% tussen 2009 en 2018, waarbij Noord-Amerika de achterstand inhaalt (ebikes.com)
- In 2023 wordt geschat dat de verkoop van e-bikes wereldwijd 40 miljoen eenheden zal bereiken, goed voor een omzet van ongeveer 20 miljard dollar (ebikes.net)
- E-bikes zouden Amerikaanse consumenten tegen 2025 meer dan $ 1,7 biljoen aan totale brandstofkosten kunnen besparen (Juiced fietsen)
Marktstatistieken voor elektrische fietsen
- De wereldwijde marktomvang voor e-bikes zal naar verwachting in 2030 meer dan $120 miljard waard zijn (Visie onderzoeksrapporten)
- De Britse markt voor e-bikes had medio 2021 een omzet van £ 280 miljoen en op basis van het verkooptraject wordt verwacht dat de verkoop van e-bikes in de komende drie jaar kan verdrievoudigen (mintel/Fiets Vereniging)
- De zoekterm ‘elektrische fiets’ wordt in het VK meer dan 2,4 miljoen keer per jaar doorzocht (Tredz)
- Meer 35-44-jarigen in het VK zeggen dat ze veel meer zouden fietsen als ze een e-bike hadden dan alle andere leeftijdsgroepen (Tredz)
- 1 op de 10 mensen zegt dat ze minder zouden fietsen als ze een e-bike hadden (Tredz)
- De markt voor e-bikes zal naar verwachting in 2028 $ 48,46 miljard (£ 34,74 miljard) waard zijn (Tredz)
- 65% van de eigenaren van e-bikes was gemotiveerd om een elektrische fiets te kopen om het aantal autoritten te verminderen en milieuvriendelijker te zijn (Portland State-universiteit)
- 91% van de eigenaren van e-bikes reed wekelijks of dagelijks op hun elektrische fiets, tegen 55% wanneer ze een handgeschakelde fiets hadden (Nationaal Instituut voor Transport en Gemeenschappen)
- 88,36% van alle wereldwijde verkopen van e-bikes zijn fietsen met trapondersteuning (ebikes.com)
- China loopt voorop wat betreft de acceptatie van e-bikes: in 2013 produceerde het 37 miljoen e-bikes en verkocht het er 32 miljoen in het land (INSG)
- De Europese markt voor e-bikes heeft een aanzienlijke groei laten zien: 500% tussen 2009 en 2018, waarbij Noord-Amerika de achterstand inhaalt (ebikes.com)
Hoeveel elektrische fietsen worden er jaarlijks verkocht?
Verkoopstatistieken elektrische fietsen
- In de VS kopen ‘babyboomers’ het meest waarschijnlijk een e-bike – de belangrijkste leeftijdsgroepen voor de verkoop van e-bikes in Amerika zijn 45-54, 55-64 en 65+ (Ray Verhelst)
- De EU-markt voor e-bikes wordt meestal gedomineerd door mannen: 90% van de gebruikers van e-bikes is man (Ray Verhelst)
- In de VS zijn e-bikegebruikers 70% man, 30% vrouw (Ray Verhelst)
- Mensen kopen elektrische fietsen om allerlei redenen – om hen te helpen heuvels op te gaan, om een auto te gebruiken in plaats van auto te rijden, om met minder inspanning te rijden, om fitter te worden en om bij te blijven met familie en vrienden (ebikes.com)
- De verkoop van elektrische fietsen in de VS groeide met 240% in de 12 maanden tot juli 2021, terwijl de verkoop van algemene fietsuitrusting in deze tijd slechts met 15% groeide (NPD)
- Stedelijke pendelaars waren het doelwit van de verkoop van e-bikes toen de belangstelling toenam tijdens de pandemie, waarbij veel detailhandelaren modellen van minder dan $ 1.000 onthulden om die doelgroep aan te spreken (Electrek)
- 35,6% van de door de Portland State University ondervraagde e-bike-rijders kochten hun e-bike online (Portland State-universiteit)
- 37,1% van de door Portland State University ondervraagde e-bike-rijders kochten hun e-bike bij een speciaalzaak voor e-bikes (Portland State-universiteit)
- 18,6% van de door Portland State University ondervraagde e-bike-rijders kochten hun e-bike bij een standaard fietsenwinkel (Portland State-universiteit)
- 42% van de e-bikes in de EU wordt geïmporteerd van buiten de EU (fietsgids.com)
Hoeveel kosten elektrische fietsen?
- De gemiddelde prijs van een elektrische fiets in West-Europa is $ 1.546 (ebikes.com)
- De gemiddelde kosten van een elektrische fiets in Noord-Amerika zijn $ 815 (ebikes.com)
- De gemiddelde kosten van een elektrische fiets in China zijn $ 167 (ebikes.com)
- E-bikes zijn goedkoper in China omdat ze loodzuurbatterijen gebruiken die goedkoper zijn dan andere typen, waardoor e-bikes toegankelijker worden voor een groter deel van de bevolking in China (ebikes.com)
- Budget elektrische fietsen in het VK kunnen ongeveer £ 1.000 kosten (Puur Elektrisch)
- Gespecialiseerde e-bikes zoals e-racefietsen en e-mountainbikes zijn doorgaans duurder dan e-bikes in de stad (Puur Elektrisch)
- U kunt overal tussen de £ 1.250 en meer dan £ 3.000 verwachten voor flat-bar-modellen van Specialized, Scott en BMC (Puur Elektrisch)
- Opvouwbare e-bikes van bijvoorbeeld Brompton kosten ongeveer £ 2.900 (Puur Elektrisch)
- Het besturen van een elektrische fiets is aanzienlijk goedkoper dan het besturen van een auto – een volledige benzinepraat in een kleine auto kan tot £ 50 kosten, terwijl het, afhankelijk van de combinatie van batterij en oplader die je hebt, ongeveer 5-10 pence aan elektriciteit kost een e-bike opladen in 4-6 uur (Raleigh)
- Bij elektrische fietsen moeten, net als bij alle fietsen, de banden van tijd tot tijd worden vervangen, en een vervangende band kost ongeveer £ 30 (Raleigh)
- Elektrische kwaliteitsfietsen gaan ongeveer 7-10 jaar mee als ze goed worden onderhouden (Raleigh)
- Afhankelijk van de waarde van de elektrische fiets kost een verzekering ongeveer £ 7,50 tot £ 15 per maand (Raleigh)

E-Bike Diefstal Statistieken
- E-bike-diefstalclaims in het VK zijn tussen 2020 en 2021 met 37% gestegen (Aviva/Forbes)
- De typische claim voor e-bikes is $ 2.450 (Aviva/Forbes)
- De kans op diefstal van een elektrische fiets is ongeveer 3,8% per jaar, tegenover 1,3% voor gewone fietsen (Discerning Cyclist)
- In Nederland hebben elektrische fietsen drie keer meer kans om gestolen te worden dan gewone fietsen (ADVERTENTIES)
- Diefstallen van elektrische fietsen zijn de afgelopen drie jaar meer dan verdubbeld tot ongeveer 25.000 per jaar (ADVERTENTIES)
- Fietscriminaliteit in het VK daalde met 11,5% in 2021, met 64.500 gemelde fietsdiefstallen in 2021 vergeleken met 72.920 in 2020 (Quotezone)
- De Metropolitan Police in Londen registreerde de meest gemelde fietsdiefstallen in 2021 met ruim 21.000 (Quotezone)
- Wales had in 2021 een van de laagste aantallen fietsdiefstallen (Quotezone)
- In 2021 ontving de politie van Engeland en Wales 69.603 aangiften van misdrijven over fietsendiefstal (CrimeRate)
- In 2020 waren er 74.895 meldingen van fietsendiefstal in Engeland en Wales (CrimeRate)
Gebruiksstatistieken van e-bikes
- 1 op de 20 mensen in het VK bezit een e-bike (Tredz)
- Bijna 40% van de mensen in het VK zegt dat ze meer zouden fietsen als ze een elektrische fiets hadden (Tredz)
- 10,2% van de mensen zegt dat ze minder zouden fietsen als ze een elektrische fiets hadden (Tredz)
- 1 uur fietsen op een normale fiets verbrandt gemiddeld 500 calorieën, terwijl 1 uur fietsen op een e-bike gemiddeld 390 calorieën verbrandt (Geneeskunde en wetenschap in sport en beweging, november 2009)
- 28% van de elektrische fietsers in Londen kocht hun fiets als vervanging voor een auto (Vervoer naar Londen)
- 65% van de eigenaren van elektrische fietsen in de VS was gemotiveerd om een elektrische fiets te kopen om het aantal autoritten dat ze maakten te verminderen (Portland State-universiteit)
- In een Australisch onderzoek zei 60% van de respondenten dat het vervangen van sommige autoritten een primaire motiverende factor was bij het kopen van een elektrische fiets (E-bikes in de mainstream: een decennium aan onderzoek beoordelen)
- 42% van de respondenten van een Noord-Amerikaans onderzoek zei dat hun e-bike hen heeft geholpen botsingen met andere weggebruikers te voorkomen (Portland State-universiteit)
- Onder studiedeelnemers die een e-bike hadden gekocht, steeg het totale aantal verplaatsingen met de fiets in vergelijking met andere vervoerwijzen van 17% naar 49%, en de gemiddelde fietsafstand per dag meer dan verviervoudigd (Fietsen mensen die een e-bike kopen meer?)
- Mensen die een e-bike kochten, verhoogden hun fietsgebruik van gemiddeld 2,1 naar 9,2 km per dag (Fietsen mensen die een e-bike kopen meer?)
Feiten over e-bikes
- Elektrische fietsen met trapondersteuning zijn het populairst en nemen 88,36% van de wereldmarkt in beslag (feiten.net)
- Het eerste patent voor een e-bike werd op 31 december 1895 verleend aan Ogden Bolton Jr. (ebikes.net)
- In 1989 bouwde Yamaha een van de eerste prototypes van elektrische fietsen en vond in 1993 ook het trapondersteuningssysteem uit (ebikes.net)
- De wereldwijde productie van e-bikes groeide tussen 1993 en 2004 met 35% (ebikes.net)
- In 2023 wordt geschat dat de verkoop van e-bikes wereldwijd 40 miljoen eenheden zal bereiken, goed voor een omzet van ongeveer 20 miljard dollar (ebikes.net)
- Het gemiddelde woon-werkverkeer per e-bike in de VS duurt 26 minuten (Juiced fietsen)
- De gemiddelde BMI van Amerikaanse e-bike-rijders is 24,8, wat door de CDC als gezond wordt beschouwd (Juiced fietsen)
- E-bikes stoten 21-22g CO2 uit per afgelegde kilometer, vergeleken met 271g CO2 per kilometer voor auto’s (Juiced fietsen)
- E-bikes zouden Amerikaanse consumenten tegen 2025 meer dan $ 1,7 biljoen aan totale brandstofkosten kunnen besparen (Juiced fietsen)
- Voor Amerikanen zijn de gemiddelde kosten van autobezit per jaar na de eerste aankoop $ 9.761 – voor e-bikes is het slechts $ 200 per jaar (Juiced fietsen)

Wat betekenen deze e-bike statistieken?
Deze e-bike-statistieken zeggen veel over de populariteit van de markt voor elektrische fietsen, de redenen van mensen om een elektrische fiets te gebruiken en de impact die het gebruik van elektrische fietsen heeft op de gezondheid van mensen en het milieu.
Het is duidelijk dat elektrische fietsen steeds populairder worden – het feit dat 1 op de 20 mensen in het VK een e-bike bezit, is verbluffend indrukwekkend. Prognoses dat de wereldwijde markt voor e-bikes in 2030 meer dan 120 miljard dollar zou kunnen bedragen, zijn veelbelovend, en het feit dat de verkoop ondanks de relatief hoge kosten van e-bikes groeit, is goed nieuws.
De statistieken laten ook zien dat elektrische fietsen mensen helpen gezonder te leven, autoritten vervangen door e-bikeritten en dagelijks meer bewegen omdat ze snel van A naar B kunnen komen zonder te moe of zweterig te worden.
Mensen lijken zich erg veilig te voelen op hun e-bikes: 42% van de respondenten van een Noord-Amerikaans onderzoek zegt dat hun e-bike hen heeft geholpen om aanrijdingen met andere weggebruikers te voorkomen.
De gegevens hebben ook de enorme verlagingen van de transportkosten aangetoond die mogelijk zijn wanneer mensen overstappen op elektrische fietsen: het is verbazingwekkend dat e-bikes de Amerikaanse consumenten tegen 2025 meer dan $ 1,7 biljoen aan totale brandstofkosten kunnen besparen.
E-bikes lijken behoorlijk populair te zijn in de westerse wereld, wat ook goed nieuws is en de lokale autoriteiten zou kunnen helpen om meer te investeren in fietsinfrastructuur.
Het is ook interessant om de diefstalstatistieken van elektrische fietsen te zien, en hoewel het geen goed nieuws is dat de kans dat een elektrische fiets wordt gestolen ongeveer 3,8% per jaar is, vergeleken met 1,3% voor gewone fietsen, zal deze kennis eigenaren van e-bikes helpen wees meer op uw hoede voor fietscriminaliteit en zal hopelijk de politie beïnvloeden om gestolen fietsen te herenigen met hun eigenaars.