Dit bericht kan gelieerde links bevatten, die helpen om de veeleisende fietser aan het rollen te houden. Kom meer te weten.
Een steelpan, een tuinschop of een rugzak. Drie gebruiksvoorwerpen die, mits goed ontworpen, hun werk doen zonder ook maar een beetje poespas. Zo goed zelfs dat je hun fijne kneepjes of zwakheden misschien nooit opmerkt.
Fietsbanden (of banden) kunnen en zullen in dit verhaal passen, afgezien van één kinkragende, angstaanjagende gebeurtenis: een lekke band. Lekke banden kunnen in het beste geval een heerlijke zonnige rit verpesten of ervoor zorgen dat u te laat op uw werk komt. In het slechtste geval kan een lekke fietsband een fiets al snel gevaarlijk maken om op te rijden.
Voor de meeste fietsers, waaronder wij hier bij Discerning Cyclist, is een rijleven nooit echt lekvrij. Maar met een beetje zorg en aandacht kunnen enkele stappen worden genomen om het optreden van deze ronduit irritante gebeurtenis te verminderen. Het monteren van een paar lekbestendige banden is misschien wel de snelste en gemakkelijkste manier om een lekke band te helpen voorkomen.
Waarom gaan fietsbanden lek?
Tegenwoordig zijn alle fietsen uitgerust met pneumatische fietsbanden – in wezen een mooie manier om een rubberen band (met of zonder een aparte binnenband) te beschrijven die is opgepompt met lucht. De lucht in de band helpt hem te rollen wanneer hij in contact komt met de grond.
Een lekke band ontstaat wanneer de lucht in de band (of binnenband) ontsnapt, waardoor de rijder en de band een leeglopend gevoel krijgen. Lekke banden kunnen om verschillende redenen gebeuren.
Een scherp voorwerp dat door de band prikt, is de meest voorkomende oorzaak van een lekke fietsband. Voorwerpen zoals glas, doornen of spijkers zijn scherp genoeg om door de rubberen band van de band te dringen, waardoor lucht snel kan ontsnappen rond het gat dat het heeft gemaakt.
Als u zelf een lekke band verwisselt, controleer dan of de kleine voorwerpen die de lekke band hebben veroorzaakt, zijn verwijderd. Vaak bleven ze in de band zitten. Je wilt niet weer gaan rijden om erachter te komen dat de oorspronkelijke boosdoener weer een lekke band heeft veroorzaakt!
De tweede oorzaak van een lekke band is wat algemeen bekend staat als een beknelling. Dit komt alleen voor bij banden met een binnenband. Het treedt op wanneer de binnenband tegen het wiel wordt gedrukt. De meeste beknellingen zijn te herkennen aan een ‘snake bite’-patroon in de binnenband – dat zijn twee dunne gaatjes naast elkaar. Door ervoor te kiezen om tubeless banden te rijden, elimineer je dit soort lekke banden vrijwel volledig.
Er zijn andere, minder vaak voorkomende redenen waarom een band lek kan raken. Soms kan een band zo versleten zijn dat de binnenband tijdens het rijden snel aan de oppervlakte wordt blootgesteld. In sommige gevallen kan de band niet goed op het wiel zitten, waardoor de binnenband bloot komt te liggen. Fietsen met verkeerd afgestelde velgremmen kunnen ook over de band wrijven, waardoor deze scheurt en lucht verliest.
Bestaan er lekvrije fietsbanden?
We zeggen het niet graag, maar geen enkele fietsband is 100% lekvrij. Er worden echter verschillende functies aan banden toegevoegd om de meest voorkomende soorten lekke banden te elimineren.
De meest populaire methode is om een extra laag aan te brengen tussen het loopvlak (het rubber aan de buitenkant van de band) en het karkas (de binnenkant van de band die zijn vorm vormt). Sommige zijn extra dik om te voorkomen dat voorwerpen die de band binnendringen de binnenband bereiken. Anderen zijn extra stoer.
Een andere truc die door bandenfabrikanten wordt gebruikt, is het gebruik van een speciale mix van rubber loopvlak of een loopvlak met extra dikte. Net als de lekbeschermingslaag die we hierboven hebben beschreven, is het doel hier om een extra barrière te bieden tegen scherpe voorwerpen.
Er is nog een derde eigenschap in de strijd tegen lekke banden: het karkas van de band. Terwijl de meeste vreemde voorwerpen de band binnendringen via het loopvlak, kunnen sommige hun weg naar binnen vinden via het zijwandkarkas – dat zijn de zijkanten wanneer de banden op het wiel zijn gemonteerd. Het beschermen en verstevigen van het zijwandkarkas geeft de band steun en voorkomt bandenslijtage op een kwetsbaar onderdeel van de band.
Lekbestendige banden [PROS + CONS]
Voordat u de voor- en nadelen van lekbestendige banden gaat verwerken, moet u even nadenken over de fietstochten die u het vaakst maakt en de redenen voor die ritten.
PROS | CONS |
---|---|
Veilig en betrouwbaar | Lagere rolweerstand |
Wellicht op termijn goedkoper uit | Zwaarder dan standaard banden |
Lekbescherming draagt bij aan de prijs | |
Kan lastig zijn om te passen |
Zijn lekbestendige banden het waard?
Volgens de auteur zijn lekbestendige banden voor bijna iedereen de investering waard. Van degenen die op een vouwfiets naar het treinstation rijden tot degenen die hun hybride naar de winkels brengen, alles om het gevreesde gesis van ontsnappende lucht te voorkomen, is volgens ons de moeite waard.
Als het verhoogde gewicht en de rolweerstand een te grote uitdaging zijn, dan zijn andere oplossingen zoals tubeless banden of massieve bandeninzetstukken wellicht meer jouw ding.
3 fietsbanden die niet lek raken
Veel banden hebben tegenwoordig een vorm van lekbescherming, dus laten we eens kijken naar 3 van onze favorieten.
1. Schwalbe Marathon Plus
Als eerste op onze lijst staat een band met een solide reputatie in de fietsgemeenschap. De Schwalbe Marathon Plus wordt door iedereen vertrouwd, van dagelijkse forensen tot fietsers die de wereld rond willen fietsen – Schwalbe zelf zegt dat het hun bestverkochte model is.
Als je er een ziet in je plaatselijke fietsenwinkel, zul je versteld staan van de dikte en hoe stevig de band is. Het heeft een laag van 5 mm lekbescherming – dit is meer dan de laag van 3 mm in de standaard Marathon-band. Gelukkig bestaat die laag nu uit gerecyclede materialen.
Het mooie van de Marathon Plus is dat hij op je fiets moet passen. We telden 18 verschillende maten op de Schwalbe-website, van de kleine 16-inch wielen van een Brompton tot een dikke 1 ½ inch-band voor een 28-inch (700c) wiel.
2. Continentaal Gatorksin
Continental’s Gatorskin is een populaire optie voor wie op zoek is naar een lekbestendige fietsband. De band is voorzien van een PolyXBreaker – een nogal chique naam voor een laag lekbescherming. Er is ook een ‘Duraskin’-preventielaag die het hele karkas van de band omringt om deze te beschermen tegen snijden en schuren. Als je goed kijkt, zie je het kriskras patroon dwars over de zijwand van de band.
Volgens onze telling zijn er 11 verschillende varianten van de Gatorksin verkrijgbaar. In de meest populaire maten zoals de 700x25c en 700x28c (typische bandenmaten voor racefietsen), zijn zowel vouwbare als stijve hielopties beschikbaar. Vouwbanden maken ze gemakkelijker te dragen, maar ze zijn ook duurder dan stijve banden.
Gatorskins zijn ook relatief licht van gewicht en hebben een goede rolweerstand voor een band met enige vorm van lekbescherming.
3. Gespecialiseerde Armadillo Elite voor alle condities
Fietsfabrikant Specialized maakt ook een hele reeks accessoires en onderdelen. Hun All Condition Armadillo Elite-band is het meest geschikt voor wegfietsen en sommige hybride fietsen. Recensenten prijzen de band vanwege zijn vermogen om grip te bieden, verminderde rolweerstand en natuurlijk een element van lekbescherming. De Armadillo Elite is verkrijgbaar in een klein aantal maten. Er is echter een standaardversie van de Armadillo die een groter aantal maten heeft, hoewel deze niet beschikbaar is met de sneller rollende rubbersamenstelling van de Elite-versie.